Niacin-Statin Combo kan forårsake bivirkninger for hjertepasienter


Tirsdag 26. februar 2013 (HealthDay News) - Kombinering av vitamin niacin med et kolesterolsænkende statinmedikament ser ut til å øke bivirkninger hos hjertepasienter, indikerer en ny studie.

Tirsdag 26. februar 2013 (HealthDay News) -

Kombinering av vitamin niacin med et kolesterolsænkende statinmedikament ser ut til å øke bivirkninger hos hjertepasienter, indikerer en ny studie. Muskel-, hud- og gastrointestinale problemer var blant de bivirkningene som forårsaket en fjerdedel av pasientene å stoppe behandlingen i en undersøkelse som ser på om bruk av niacin i kombinasjon med statin kan redusere hjertesykdomsrisiko.

Niacin har lenge vært brukt til å øke nivåene av "godt" HDL-kolesterol og redusere nivåene av "dårlig" LDL-kolesterol og triglyserider (fett) i blodet hos personer med risiko for hjertesykdom og hjerneslag. Imidlertid forårsaker niacin også en rekke bivirkninger, inkludert spyling av huden. Et legemiddel som kalles laropiprant kan redusere forekomsten av spyling hos personer som tar niacin.

Denne nye studien inkluderte nesten 26.000 pasienter med innsnevring av arteriene. De fikk enten 2 gram niacin med utvidet frigivelse og 40 milligram laropiprant eller tilsvarende placebo. Alle pasientene tok også statin-legemidlet Zocor (simvastatin).

Pasientene fra Kina, Storbritannia og Skandinavia ble fulgt i gjennomsnitt på nesten fire år. Ved slutten av studien hadde 25 prosent av pasientene som tok niacin pluss laropiprant, stoppet behandlingen, sammenlignet med 17 prosent av pasientene som tok placebo, ifølge resultatene som ble offentliggjort 26. februar i

European Heart Journal . "Hovedårsaken til pasientene som stoppet behandlingen var på grunn av uønskede bivirkninger, for eksempel kløe, utslett, rødme, fordøyelsesbesvær, diaré, diabetes og muskelproblemer," Jane Armitage, professor i kliniske studier og epidemiologi ved University of Oxford, sa i en pressemelding. "Vi fant at pasienter som ble tildelt den eksperimentelle behandlingen, var fire ganger mer sannsynlig å stoppe av hudrelaterte årsaker, og to ganger så sannsynlig å stoppe på grunn av gastrointestinale problemer eller diabetesrelaterte problemer."

Pasienter som tok niacin og laropiprant hadde en mer enn en firefold økt risiko for muskelsmerter eller svakhet i forhold til placebo-gruppen, bemerket teamet.

Likevel er den endelige vurderingen om niacin er verdt å ta, ennå ikke kommet, sa forskerne.

"Selv om 25 prosent av pasientene stoppet behandlingen tidlig, 75 prosent fortsatte på det i omtrent fire år, sier dr. Richard Haynes, klinisk koordinator ved Oxfords kliniske forsøksenhet og Epidemiological Studies Unit, i pressemeldingen. "For tiden analyserer vi de endelige dataene om kardiovaskulære utfall fra forsøket, og når vi har disse, vil vi vite hvorvidt fordelene ved behandlingen oppveier [risikoen]."

En amerikansk ekspert var mindre enn imponert av niacins prestasjon.

Forsøket "bekrefter at det for øyeblikket kan være lite ekstra fordel med bruk av niacin når pasientene er godt behandlet med de lipidsenkende statinmedisinene", sa doktor Kevin Marzo, sjef av kardiologi ved Winthrop-University Hospital i Mineola, NY

Han sa at resultatene av den nye studien sammen med de fra en tidligere stor studie "kan nå sette den siste spiken i kisten på niacinbaserte strategier for å heve HDL og lavere kardiovaskulære hendelser. "

Andre prøvde og sanne tilnærminger kan fungere best, la Marzo til. "I tillegg til statiner, bør vi fokusere på fortsatte livsstilsendringer som et middelhavsdiett, supplert med daglig mosjon," sa han.

De fullstendige resultatene på studien forventes presentert på det amerikanske møtet College of Cardiology i mars, og vil bli publisert i en annen paper.Last oppdatert: 27.02.2013

Copyright @ 2017 HealthDay. Alle rettigheter reservert.

Legg Igjen Din Kommentar